دانستنی های فرش

فرش کاشان را بیشتر بشناسیم

 

کاشان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است که در مرکز ایران و شمال اصفهان واقع شده است. این منطقه یکی از مهدهای تمدن ماقبل تاریخ است و قدمت بخش‌هایی از شهر سیلک که تنها در فاصله چهار کیلومتری کاشان امروزی قرار دارد، به چهار هزار سال پیش از میلاد باز می‌گردد.  نام این شهر از ساکنین آغازین آن یعنی کاسیان (Kasian) یا کاسی ها گرفته شده است که بر روی تپه سیلک زندگی می‌کردند. کاشان در حومه کویر نمک و دریاچه قم ساخته شده و شرایط جوی گرم و خشک بر آن حاکم است. این شهر به دلیل معماری خیره کننده، خلوتگاهی برای گذراندن تعطیلات بسیاری از پادشاهان صفوی به شمار می‌رفته و قسمتی از شهرتش را مدیون خانه‌هایی است که برای گذراندن اوقات فراغت ساخته شده بودند. فرش‌های بافته شده در کاشان در گروه زیباترین و معروف‌ترین فرش‌های ایرانی جای دارند و به سرعت قابل تشخیص هستند. عمو ما و زمان فکر کردن به قالی ایرانی اولین الگویی که به ذهن می‌رسد، طرح سنتی فرش کاشان است با یک مدالیون مرکزی که روی یک زمینه لاکی رنگ قرار گرفته و دورتادور آن را حاشیه‌هایی  به رنگ سفید عاجی و سورمه‌ای احاطه کرده‌اند. پیرامون شهر کاشان و نواحی اطراف آن را کویر فراگرفته و به همین دلیل فاقد مواد اولیه مناسبی برای فرش بافی است. در گذشته، پشم موری نو از شهر منچستر به این شهر وارد و در بافتن برخی فرش‌های نفیس ایرانی به کار گرفته می‌شد. در ساله‌ای اخیر، پشم مورد نیاز برای بافت فرش‌های کاشان از منطقه سبزوار تهیه می‌شود که بخشی از بهترین انواع پشم کشور را تولید می‌کند.

 

اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی شهر کاشان توانسته با سرعت چشمگیر صنعت فرش دستبافت خود را به نحوی جدید و به روز با  استفاده از ماشین های جدید فرش ماشینی مدرنیته کند. کاشان جز اولین شهر هایی هست که دستگاه جدید فرش بافی صنعتی از جمله ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه را وارد کرده و  در این زمینه پیشتاز باشد

 

کاشان از دیرباز در زمینه تولید فرش های دستبافت و ماشینی شهره بوده است و امروزه بیشترین سهم تولید و عرضه در داخل و خارج از کشور را به خود اختصاص داده است. اصالت طرح، مرغوبیت الیاف و اهمیت به خدمات پس از فروش از خصوصیات بارز فرش کاشان می باشد.با ورود دستگاه های مدرن به سیستم تولید فرش ماشینی کاشان، تولید فرش ماشینی دستبافتگونه امری ممکن شد و امروزه کارخانه فرش کاشان، تولید کننده فرش دستبافتگونه ۵۰۰ شانه ، ۷۰۰ شانه ، ۱۰۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه و انواع فرش های فانتزی و مدرن می باشد.

 

الیاف مورد استفاده شده در فرش کاشان غالبا اکریلیک، پلی استر و پلی پروپیلن هستند که بسته به نوع محصول متفاوت می باشند.بیشترین نخ هایی که در فرش ماشینی کاشان استفاده می شوند از جنس اکریلیک می باشند، هرچند نخ های اکریلیک دارای پرز هستند اما به دلیل بالا بودن ضریب برگشت پذیری نخ اکریلیک نسبت به نخ های پلی استر، این نوع نخ ها بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند.

 

بازگشت به لیست